Prečo je dôležité vytvárať A/B testy

Väčšina firiem má záujem neustále vylepšovať svoje weby, avšak otázka je ako na to? V lepšom prípade prebehne marketingová porada, kde sa celý tím dohodne, čo by bolo fajn dorobiť a vylepšiť, spíše sa výstup a UX dijaznéri a web developéri spravia úpravy.

V horšom prípade rozhoduje subjektívne majiteľ alebo riaditeľ, ktorý chce mať web podľa toho, ako sa páči jemu.

Treba však podotknúť, že oba spôsoby predstavujú len subjektívne názory, ktoré môžu ale nemusia mať lepšie výsledky. Ako zainteresované osoby totiž denne pracujú s webom a poznajú ho v podstate naspamäť a preto im niektoré “detaily” môžu prísť zbytočné a prehliadnuteľné. V skutočnosti práve tieto detaily môžu mať obrovský vplyv na konverzný pomer.

Práve preto je dôležité robiť A/B testovanie konkrétnych webstránok. Ideálne je začať so stránkami, ktoré majú najväčší vplyv na úspech/neúspech ako je homepage, stránky kategórií, produktové stránky, stránky s výzvou na akciu a podobne.

Čo je to A/B testovanie?

A/B testovanie je vo všeobecnosti testovanie 2 variant, za rovnakých podmienok, pričom varianta 1 a varianta 2 majú rozdiely. Môže ísť o A/B testovanie bannerovej reklamy, textovej reklamy, zacielenia publík. V tomto článku sa venujem A/B testovaniu 2 variant 1 typu webstránky, napríklad homepage.

Pri A/B testovaní je dôležité docieliť aby bol pomer vždy 50/50. Pri reklamách či už ide o rozpočet alebo návštevnosť/kliky.

Pri A/B testovaní stránky by mala byť teda vždy nastavená návštevnosť 50/50, teda 50 % návštevnosti pôjde na Original variant a 50% na variant s úpravou. Taktiež musí byť stanovený cieľ, ktorý sa ma sledovať – objednávky, kontaktovania, leady atď.

google optimize rozdelenie navstevnosti

Zvolenie cieľa sledovania – KPI (key performance indicator)

ab testovanie zvolenie ciela

Pri A/B testovaní sa vždy odporúča vytvoriť hypotézy – ak spravím zmenu x, malo by to zlepšiť konverzný pomer, pretože …..

Po vytvorení hypotéz je možné vytvoriť A/B test. V tomto prípade ide o jednoduchý A/B test. Existuje totiž aj multivariate A/B test, kde sa naraz sledujú viaceré varianty stránky. Treba však rátať s tým, že čím viacej variantov spravíte tým bude treba viacej návštevnosti a pravdepodobne aj času, aby boli výsledky štatisticky významné a dôveryhodné.

Prípadová štúdia – A/B testovanie stránky zubnej pohotovosti

Cieľom A/B testovania bolo zvýšenie počtu telefonátov zo stránky zubná pohotovosť.

Hypotéza bola nasledovná:

Ľudia vyhľadávajú zubnú pohotovosť väčšinou keď majú bolesti so zubami, chcú byť vybavení čím skôr a preto skôr ihneď volajú, ako by mali písať kontaktné formuláre. Cieľom bolo vytvoriť variantu, kde bude lepšie na očiach práve telefónne číslo a ostatné kontakty. Aby sa ľudia rozhodli čím skôr, pridal som na stránku aj výhody, prečo ísť do danej zubnej pohotovosti.

Hypotézu som taktiež doplnil z analýzy heatmapy z Hotjar, na ktorej bol jasne vidieť, že väčšina ľudí kliká na cenník a to aj napriek červenému textu: Bez pohotovostného príplatku a čakania.

analyza heatmapy hotjar

Na základe heatmapy som som sa teda rozhodol pridať text: Garantujeme Vám vyšetrenie bez pohotovostného príplatku a dlhého čakania.

Original Variant

original variant - pohotovost - ab testovanie google optimize

Variant 1 – Pridanie ceny (tento názov som mohol zvoliť lepšie, ako pridanie výhod a garancie)

variant 1 - pohotovost ab testovanie google optimize

Výsledok A/B testovania

Výsledok testovania dopadol nad moje očakávania. Už behom 15 dní Variant 1 – Pridanie výhod a garancie   získal štatistickú dôveryhodnosť 97%, že je lepší ako pôvodný Originál Variant.

Konverzný pomer pri Variante 1 je o 2% väčší v absolútnej hodnote, v percentách ide o 69,3% zvýšenie konverzného pomeru.

google optimize calls 1 vitazny variant